Is de RX8 een auto voor mij?

oktober 2017 aangepast in Algemene Mazda zaken
<r>Als kleine jongen, sinds Need for Speed Underground 2, de Mazda RX8 een geweldig mooie auto gevonden. Enkele jaren geleden wat meer verdiept in de Wankeltechniek, waarbij de 'spinning nacho' techniek me toch ook erg aansprak. Toentertijd waren de financiële middelen en het ontbreken van een rijbewijs toch wel een soort van blocking issues, zoals jullie waarschijnlijk wel zullen begrijpen <E>:D</E>.<br/>
Afijn, nu, een klein decennium later, begint het toch weer een beetje te kriebelen, en zijn de blocking issues zo goed als verdwenen. Toch weer erg veel gelezen over de RX8 dus. Hierdoor veel geleerd en veel vragen beantwoord over de RX8 en de wankeltechniek. <br/>
Momenteel rijd ik een wat oudere Megane 1.4 uit '99, slurpt ongeveer 1:13 (Rechtervoet is zwaar <E>:roll:</E> ). Oud bakkie, wat voor onderhoud de afgelopen +- 500-1000 eu/jr kost.<br/>
Klein rekensommetje gemaakt, wat een RX8 me meer zou kosten dan mijn huidige auto. Dit kwam (bij 10dkm/jr, incl benzine/verzekering/belasting, nog excl olie) uit op zo'n 1000 euro. Niet het grootste probleem gelukkig.<br/>
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar ik zou dit niet posten als ik geen vraag voor jullie had.<br/>
Vraag 1 voelen jullie mogelijk al aankomen, en is waarschijnlijk ook lastig te zeggen, maar toch;<br/>
Wat kan ik op jaarbasis ongeveer rekenen voor onderhoud?<br/>
Vraag 2 is eigenlijk de meest doorslaggevende vraag op dit moment;<br/>
De auto zal voornamelijk gebruikt worden voor woon/werk verkeer. Deze afstand is slechts 5-6 km, wat meestal 10-15 minuten in beslag neemt. Is deze afstand lang genoeg voor de motor om volledig op te warmen, om flooding/motorschade te voorkomen (ook in de winter)?<br/>
<br/>
Ik hoop dat iemand de vragen, eigenlijk voornamelijk de 2e, kan beantwoorden.<br/>
Alvast bedankt!</r>

Reacties

• <t>Welkom, <br/>
    <br/>
    Onderhoud moet je rekenen voor goed te zijn, 2x olie wissel voor 10k km per jaar. Dealer zal 1x voorschrijven, maar dit is gewoon te weinig. Goed onderhoud is essentieel voor een wankel. Oliefilter kost +/-10euro, olie maak je zo duur als je zelf wil. <br/>
    <br/>
    5-6 km is veel te weinig om je motor fatsoenlijk warm te rijden, water is misschien net warm op een warmere dag, maar je olie nog lang niet. Flooding zal normaal niet gebeuren, maar die afstand is gewoon te weinig om alles op temperatuur te krijgen, zeker in de winter want het koelsysteem doet zn werk wel heel grondig. Ik krijg mn olie na een rit van een half uur en 30tal km soms nog niet eens aan de normale temperatuur door de 2 oliekoelers.</t>
  • mei 2017 aangepast
    <r>Welkom! Ik heb zelf ook NOG geen Rex, maar heb me toch al redelijk verdiept in de (mogelijke) kosten en het "eisenpakket" wat bij zo'n auto komt kijken.<br/>
    <br/>
    Maar als ik jouw post zo lees; Hoe lullig het misschien ook klinkt, Als je moet gaan rekenen, is de rx (in mijn opinie) geen auto voor je. Het is een auto die vanwege de techniek (waar je je gelukkig wel in hebt verdiept) een auto met n gebruiksaanwijzing en op lange termijn relatief hoge onderhoudskosten.<br/>
    <br/>
    De aanschafwaarde van deze autos is momenteel vrij laag, waardoor ze helaas vaak bij mensen terecht komen die denken voor een laag bedrag een leuke snelle auto te kunnen kopen. WAAR! maar daardoor eindigen er helaas een hoop als blikjes cola <E>:(</E> met slechte reviews op t internet "want hij verbruikt zo veel olie" etc.<br/>
    <br/>
    Terug OT:<br/>
    Ik denk dat je met alleen belasting en verzekering al tegen de rug per jaar aan zit.<br/>
    Met regulier onderhoud is (Zoals Kenneth al zei) 1x / 10dkm olie+ filter te weinig, hij verbruikt olie (dat hoort zo) en t beste is ook nog premixen.<br/>
    En dan ga ik gewoon even logisch redeneren voor een auto van 10 jaar oud: er komen een keer delen voor je onderstel en aandrijving aan. Dat is bij iedere auto zo, maar bij een auto met hoog vermogen sneller, en is belangrijker!<br/>
    <br/>
    Je moet niet schrikken als je bij een auto als dit een jaar treft waarbij je gewoon 2-3 duizend euro kwijt bent aan onderhoud als je het goed wil doen.<br/>
    Alleen kijkend naar mijn V70 uit 98 met 144pk, heb ik (nou ben ik wel een mierenneuker) vorig jaar om hem in goede conditie te houden tussen de 4-6 duizend euro uitgegeven aan de motor en onderstel. Tuurlijk de helft had niet gehoeven. Maar het is goed.<br/>
    Het zijn wel kosten waar je de komende 10 jaar geen last meer van hebt, maar als t kapot is moet t wel ff opgelost worden, zeker als het je daily is.<br/>
    <br/>
    Ik zeg niet dat je het niet moet doen, en denk zeker dat als je met goede zorg rijd je een rx8 op de weg kan houden. Maar of het een wenselijke situatie is.... <br/>
    <br/>
    Succes met je zoektocht!<br/>
    En met een beetje geluk rijden we nu of ooit beide in een RX8! <E>;)</E></r>
  • <t>Mijn post nog eens lezen :p 1x / 10k km is te weinig.</t>
  • <t>Thanks Kenneth, net aangepast.</t>
  • <r>Enige tijd stil geweest, maar begon toch weer te kriebelen een aantal weken geleden. De stoute schoen maar aangetrokken en een testrit gemaakt. Plan gemaakt om een scooter (of fiets <E>:)</E>) naar het werk en korte stukken te pakken en de RX8 voor langere afstanden (naar m'n vriendin bijvoorbeeld, +-35km ritje). <br/>
    En... Sinds zaterdag staat hij dan eindelijk voor de deur; HP versie, Antraciet grijs, 156dkm op te teller, maar bij 149dkm is de motor gereviseerd, dus slechts 7dkm op de motor <E>:)</E>. Heerlijke bak zeg, geweldig! <br/>
    <br/>
    Ik zal binnenkort een berichtje schrijven op het stel jezelf voor topic, met wat foto'tjes uiteraard <E>:)</E></r>
  • <t>Meld je ook even op FB, daar is t veeel actiever<br/>
    <br/>
    Oh en natuurlijk; hardstikke vet en gefeliciteerd!!</t>
  • <t>Ga ik doen, bedankt voor de tip!</t>
  • <t>Autorijden kost nu eenmaal geld. En dan maakt het niet uit of je een RX8 rijdt of een whatever. Alleen bij "Whatever"heb je kosten als een distributieketting, kleppen die kunnen verbranden etc....Een 50.000 km beurt van een Cactus 1.6 Hdi moet je ook 416euro voor aftikken en dan is er 1 luchtfilter, 1 brandstoffilter, 1 interierfilter, 1 pakking, 1 oliefilter en 3.75l motorolie ingegaan en een uurtje arbeid. Dus ook niet goedkoop. Bij een kleppenauto is het advies de distributieketting bij 80.000 te vervangen en gelijk de waterpomp meenemen! Waarom bij 100.000 voor een RX niet preventief een "kleine"revisiebeurt geven. Misschien iets duurder, maar je rijdt wel exclusief in een 192/232 pk bolide. Dus niet vergelijken met een 1.4 Megane. Dat is geen vergelijk</t>

Laat een reactie achter

Rich Text-bewerker Om de stijl van een alinea te bewerken druk je op Tab om naar het alineamenu te gaan. Hier kan je één stijl kiezen. Wanneer je niets kiest wordt de alinea standaard. Er verschijnt een in-line indelingsmenu wanneer je tekst selecteert. Druk op Tab om dat menu binnen te gaan. Sommige elementen, zoals rijke linkinsluitingen, afbeeldingen, laadindicatoren en foutmeldingen kunnen in de editor worden ingevoegd. U kunt er naar navigeren met behulp van de pijltoetsen in de editor en deze verwijderen met de delete- of backspace-toets.